Projekt i Dalarnas län
Här hittar du våra pågående och planerade byggprojekt i Dalarnas län.
Innehåll - Projekt i Dalarnas län
Dalabanan, Hedemora - kapacitetsförbättringar och hastighetshöjning
Dalabanan är en viktig transportsträcka mellan Dalarna och Stockholm. Vi planerar därför att förbättra järnvägen i Hedemora så att tågen kan möteas effektivare.
Dalabanan, Mora By, Gustafs - ny mötesstation
Ett av spåren på mötesstationen i Gustafs (Mora By) ska förlängas. Förlängningen innebär att en plankorsning behöver stängs och ersättas med en tunnel för gående och cyklister.
Dalabanan, Säter - kapacitetförbättringar och hastighetshöjning
Dalabanan är en viktig transportsträcka mellan Dalarna och Stockholm. Vi planerar därför att förlänga flera spår samt öka tillgängligheten vid stationen i Säter.
E16 Vansbro, rastplats
Vi planerar att bygga en rastplats i anslutning till Vansbro. Det gör vi för att förbättra trafiksäkerheten genom att ge trafikanterna möjlighet till vila.
E16/Väg 70, Borlänge–Djurås, mötesfri väg
Vi planerar att bygga om hela sträckan mellan Borlänge–Djurås till mötesfri väg med gång- och cykelväg där parallellväg saknas. Första etappen är redan igång, Mellstarondellen–Norr Amsberg, och färdigställs 2023.
E45, Vattnäs–Trunna
Trafikverket planerar att bygga om E45 mellan Vattnäs och Trunna i Orsa kommun för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet.
E45/väg 70 genom Mora
Trafikverket och Mora kommun bygger för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet på E45/väg 70 genom Mora. Samtidigt minskar vi miljöbelastningen i stadsmiljön.
Godsstråket Avesta Krylbo-Dalslund, dubbelspår
Trafikverket planerar att bygga fem kilometer nytt dubbelspår mellan Avesta Krylbo-Dalslund för att öka kapaciteten på framförallt Godsstråket. Målsättning är att utbyggnaden ska vara slutfört år 2026.
Hastighetshöjande åtgärder, ökad säkerhet och kapacitet på järnväg mellan Falun och Borlänge
Vi planerar för att bygga om och öka säkerheten på järnvägen mellan Falun och Borlänge. I första hand ska ett antal plankorsningar ersättas med rörbroar samtidigt som kapaciteten förstärks med längre mötesspår i Ornäs.
Mora, Sandholmsvägen, gång- och cykeltunnel
Vi bygger en gång- och cykeltunnel på Sandholmsvägen i Mora för att förbättra säkerheten för oskyddade trafikanter.
Morastrand-Lomsmyren, Mora - elektrifiering av järnväg
Timmertransporterna på järnväg mellan terminalen i Lomsmyren och vidare ut på Dalabanan är en viktig transportnod i norra Dalarna och idag upplevs en kapacitetsbrist på Mora bangård.
Säter, gång- och cykeltunnel under väg 70
För att skapa en förbättrad möjlighet att gå eller cykla mellan Säters centrum och Säterdalen bygger vi en gång- och cykeltunnel under järnvägen och väg 70.
Väg 1012, bro i Oxberg
Vi planerar en ny brolösning på väg 1012 i Oxberg för att separera väg- och järnvägstrafiken från varandra.
Väg 1024/1025, Vasaloppsvägen
Vi planerar att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten på Vasaloppsvägen från Fiskarheden till Oxberg via Evertsberg. Sträckan på drygt 5 mil har problem med bärighet, tvära kurvor och sprickbildning.
Väg 270, Gussarvsrondellen–Hamre, gång- och cykelväg
Vi planerar en ny gång- och cykelväg utmed väg 270 mellan Gussarvsrondellen och Hamre i Hedemora kommun. Den kommer att öka framkomligheten och trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.
Väg 50/66 genom Ludvika
Trafikverket och Ludvika kommun bygger för bättre trafikmiljö, ökad tillgänglighet och attraktivare stad genom Ludvika.
Väg 635 Tolsbo-Tunet, trafiksäkerhetshöjande åtgärder
Vi planerar åtgärder för väg 635 på sträckan Tolsbo-Tunet för att skapa en säkrare väg för oskyddade trafikanter och få ned hastigheten genom byarna.
Väg 66, Fagersta–Smedjebacken, mötesfri väg
Trafikverket planerar att bygga om väg 66 mellan Smedjebacken i Dalarna och Västanfors i Fagersta kommun, norra Västmanland.
Väg 66, Östra Tandö-Bu
Vi bygger för att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten på sträckan mellan Östra Tandö och Bu. Sträckan på drygt 7 km lång är smal och har problem med dålig sikt, snäva kurvor och många direktutfarter.
Väg 671, Söderbärke, gång- och cykelväg
Vi planerar för 2,5 kilometer ny gång- och cykelväg genom Söderbärke tätort till järnvägsstationen. Målsättningen är att höja trafiksäkerheten och öka tillgängligheten för oskyddade trafikanter.
Väg 751, Jakobs–Duvåker–Myckelby, riskreducerande åtgärder
Trafikverket planerar åtgärder för väg 751 förbi Jakobs, Duvåker och Myckelby på grund av stabilitets- och erosionsproblem.
Väg 789/806 genom Gustaf
Vi planerar för ett 3 kilometer långt nytt gång- och cykelstråk genom Gustafs på sträckan Enbacka–Naglarby. Målsättningen är att höja trafiksäkerheten och öka tillgängligheten för oskyddade trafikanter.
Väg 790, Stora Skedvi kyrkby
Vi planerar för 1,2 kilometer ny gång- och cykelväg genom Stora Skedvi kyrkby. Målsättningen är att höja trafiksäkerheten och öka tillgängligheten för oskyddade trafikanter.
Väg 875, Sundborn, ny gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en ny gång- och cykelväg på cirka en kilometer, längs väg 875 i Sundborn för ökad trafiksäkerhet och tillgänglighet.