Uppdatering 15 april: Den nya EVA-versionen, EVA 2024.1, är nu driftsatt och klar att användas

EVA 2024.1 är uppe i produktionsmiljön och alla funktioner ska nu fungera. Den största nyheten är att EVA fått helt ny programkod med effektivare beräkningsmodul, nytt IPA-nät och uppdaterade effektsamband.

Vid uppdatering av Trafikverkets kalkylverktyg EVA till ny version 2024:1 har följande justeringar gjorts jämfört med den tidigare versionen 2023:1:

  • Ny programkod med effektivare beräkningsmodul.

  • Mindre förändringar i användargränssnittet med uppdaterade funktioner bland annat;
    • Förbättrade felmeddelanden till användaren
    • Möjlighet att beräkna ATK och omskyltning samtidigt
    • Informationsruta som visar status för pågående beräkning

  • Implementering av nya värderingar och beräkningsprinciper enligt vad som föreskrivs i ASEK 8.
    • Alla värderingar uppdaterade till nytt basår 2019
    • Nya kalkylförutsättningar som t ex nytt basår, diskonteringsår, prognosår med mera
    • Nya känslighetsanalyser implementerade i gränssnitt och resultatrapport.

  • Nytt vägnät uttaget 2022-12-31 (IPA-nät), med trafiksiffror för 2022 som sedan omräknats till basår 2019.

  • Trafikutvecklingstal är uppdaterade enligt nya basprognoser för person och gods.

  • Uppdatering av effektsamband
    • Uppdaterade potenser i potensmodellen för trafiksäkerhet
    • Nya emissionsfaktorer från HBEFA-modellen.
    • Uppdatering av normalvärden i viltolycksmodellen.

  • Ett antal mindre felrättningar som upptäckt i samband med att alla beräkningar har kodats om på nytt såsom t.ex.;
    • Tillägg av bortfallsuppräkning för viltolyckor som tidigare missats.
    • Rättning av trafiksäkerhet i nod
    • Rättning av hastighetssamband vid hög trafikbelastning

  • Nytt utseende på resultatrapporten

Version 2024:1 gäller från 2024-04-02.