AutoFreight – Självkörande lastbilar för smartare logistik

Varje dag färdas många lastbilar med containrar mellan Göteborgs hamn och Viareds logistikpark i Borås. Att effektivisera dessa transporter skulle betyda mycket för företagens lönsamhet, minskad miljöpåverkan och ökad säkerhet.

Det här är bakgrunden till ett nytt stort svenskt forskningsprojekt som heter AutoFreight där ett tiotal partners tillsammans skall försöka hitta lösningarna som gör containertransporter mer effektiva. Målet är att skapa förutsättningar för självkörande lastbilar på sträckan mellan Göteborgs hamn och handelsområdet Viared utanför Borås.

Trafikverket deltar i projektet för att undersöka vad som krävs av infrastrukturen för att det skall fungera med självkörande fordon i framtiden. Det kan t ex handla om digitala punkter i vägbanan som hjälper fordonen att positionera sig och att det finns svängfält åt det runt 33 meter långa ekipaget.

Till julen 2017 kommer Volvo med en rullande julklapp i form av den första autonoma lastbilen i Sverige. Redan 2018 kan den rulla ut på riksväg 40, men då med en övervakande chaufför i hytten. Det är möjligt med den teknik som redan används i bilar, som exempelvis att bilen känner av omgivningen och bromsar ner om den kommer för nära ett annat fordon. Lastbilen kan läsa av kantlinjer och positioneringsstolpar genom sensorer och radar.