Denna nyhet är äldre än 6 månader

Runda-bordssamtal om uppkopplade och gröna transportkorridorer i Sverige

För att realisera potentialen i automatiserade och elektrifierade mobilitetstjänster och uppnå målen om fossilfria, säkra och effektiva transporter krävs samverkan och systemtänk.

Hamid Zarghampour
Hamid Zarghampour, chefsstrateg.Foto: Eva Jonsson

Den insikten utgjorde den röda tråden i det rundabords-samtal som Drive Sweden genomförde med inbjudna marknadsaktörer, reglerande myndigheter och infrastrukturdepartementet. Trafikverket representerades av Stefan Engdahl, chef verksamhetsområde Planering och Hamid Zarghampour, chefsstrateg för uppkopplade och automatiserade transporter.

– Det här är ett första samtal för att diskutera och lära av varandra, identifiera utmaningar och synergier så att vi gemensamt kan skapa förutsättningar för alla aktörer i transportsystemet att bidrar till ökad tillgänglighet och möta behoven av hållbar, säker och effektiv mobilitet, berättar Hamid.

I ett transportsystem baserat på digitalisering, automatisering och elektrifiering krävs och skapas nya roller, värdekedjor och affärsmodeller. Därför behöver både kommersiella aktörer och myndigheter ställa om och anpassas, inte minst när det gäller regulatoriska ramverk, och det behöver byggas upp i samverkan.

Stefan Engdahl
Stefan Engdahl, chef.Foto: Thomas Henrikson

Interaktionen i hela systemet är viktigt

Vad är det viktigaste för att utveckla gröna transporter var en av frågorna som deltagarna fick besvara. Stefan Engdahl, Trafikverket, menade att teknikutveckling ska ske på marknaden medan myndigheterna ska skapa förutsättningar för ett Sverige med välstånd. Teknikutvecklingen går snabbt men utveckling av infrastruktur tar lång tid. Interaktionen i hela systemet är viktigt men själva tekniken bör finnas i fordonen.

– Att genomföra storskaliga systemdemonstrationer, för att utvärdera och möjliggöra utveckling utifrån transportsystemet som en helhet, ger förutsättningar att snabbt skala upp till kommersiella lösningar. Här måste vi också ha med det internationella perspektivet, transporter är gränslösa, menade Stefan.

I sammanhanget lyftes också olika finansieringsstöd och vikten av att ta till vara medfinansiering från EU.

Tre samhällsbärande och möjliggörande infrastrukturer

De tre samhällsbärande och möjliggörande infrastrukturerna – den fysiska, den energibärande och den digitala – har kapacitet att möta individers, företags och samhällets framtida behov av mobilitet. Men det finns risk för att kapacitetsplanering, implementering av ny teknik och löpande drift av alltmer komplexa infrastruktursystem, genomförs utan tillräcklig avstämning mellan de tre olika infrastrukturerna.

– Vi håller inte bara på att byta drivmedel I branschen, utan det kommer att utvecklas helt nya värdekedjor och behov av nya affärsmodeller. Vi måste ifrågasätta våra traditionella affärsmodeller för att skapa långsiktigt framgång i den nya omställningen, underströk Peter Andersson, e-on.

Deltagarna under runda-bordssamtalet var Trafikverket, Post- och telestyrelsen, Energimyndigheten, Infrastrukturdepartementet, Telia, Ericson, e-on, ABB, Skanska, Volvo och Einride. Inlednings- anförande hölls av CEDER (Conference of European Directors of Roads).

Drive Sweden

Drive Sweden är ett innovationsprogram som finansieras av Vinnova, FORMAS och Energimyndigheten. Visionen är att Sverige ska ha en ledande roll i att skapa framtidens mobilitetssystem för människor och gods som är hållbara, säkra och tillgängliga för alla. Målet är att gemensamt skapa förutsättningar för, samt utveckla och demonstrera, nya mobilitetslösningar för människor och gods som möjliggörs genom ett effektivt, uppkopplat och automatiserat vägtransportsystem. Trafikverket är en av cirka 160 partners från akademi, näringsliv och samhälle.