Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Identifiering och positionering av järnvägsfordon (RFID)

Trafikverket har en tjänst för att identifiera och positionera ditt järnvägsfordon som bygger på RFID-teknik.

Tågsammansättning för logistik

Med ett väl utbyggt nät av RFID-läsare finns möjligheten att spåra och följa varje enskilt fordon. Dessutom kan du se var i tåget respektive vagn befinner sig samt hur den är vänd i färdriktningen för att bland annat underlätta lastning/lossning.

Idag finns över 300 RFID-läsare varav ca 200 är placerade vid detektorer, ytterligare installationer vid utvalda bangårdar pågår under 2018 och framåt.

Detektormätvärden för fordonskontroll

Med hjälp av RFID kopplas detektormätvärden och larm samman med exakt rätt fordon. Förutom aktuell status får du tillgång till detektormätvärden för varje individ vilket möjliggör historisk uppföljning och proaktivt underhåll.

Trafikverkets detektorsystem har 180 detektorer installerade runt om i landet. Dessa anläggningar mäter kontinuerligt status på passerande fordon.

Europeisk standard

Järnvägsföretag och infrastrukturägare inom Europa har tillsammans med standardiserings­organisationen GS1 tagit fram en gemensam RFID standard för märkning av järnvägsfordon. Informationsutbyte mellan järnvägsföretag/fordonsägare och Infrastrukturförvaltare har också standardiserats via GS1. Lösningen har även beslutats som en standard in CEN som kommer att publicera en EN-standard för detta under 2018.

RFID (Radio Frequency Idenficiation)

Trådlös dataöverföring mellan RFID-läsare och RFID-tagg.
Systemet bygger på passiv RFID teknik (utan batteri).

Detektortyper

Varmgång/tjuvbromsdetektor: Hjullagertemperatur / hjulringstemperatur
Hjulskadedetektor: Hjulplattor / krossår / orundhet
Strömavtagardetektor: Skador i kolslitskena / upplyft

Taggning av fordon

RFID-taggar monteras på fordonet, en på varsin sida. Taggen fästes med exemplevis dubbelhäftande tejp. Taggen programmeras med hjälp av bärbar programmeringsutrustning.
Taggkostnad: cirka 40 kronor/styck.

För detaljerad beskrivning kontakta Trafikverket. Kontaktuppgifter finns under fliken Kontakta oss.

Hur du gör

För att komma igång med Identifiering och positionering av järnvägsfordon har Trafikverket tagit fram en lathund samt samlat alla relevanta dokument, dessa finner du längre ner på sidan.

Teknik

RFID (radio frequency identification) är en teknik med trådlös överföring av information mellan en enkel transponder (tagg) och en läsare. Denna teknik används i dag på många sätt i vår vardag, till exempel vid inpassering i byggnader som har passagesystem.