Så här planerar vi banarbeten Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Trafikverket Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Trafikverket samarbetar med tågbolag och entreprenörer för att hitta de bästa lösningarna för att minimera störningar i järnvägsnätet och säkerställa att järnvägen klarar dagens trafik och är rustad för framtidens behov. Ett banarbete blir till Ett banarbete hanteras på motsvarande sätt som ett tågläge (tågets tid i spåret) för att få en avsatt tid för att underhållsarbetet ska kunna utföras. Det föregås alltid av en ansökan där banarbetsobjektet hanteras utifrån vilken typ av objekt och tidsrymd som det rör sig om. Planerade större banarbeten 1,5 år innan tågplanen börjar gälla startar en inventering för de större banarbetena. De planeras i god tid och finns med som en förutsättning i Järnvägsnätsbeskrivningen, som tågbolagen utgår ifrån när de ansöker om tider i våra spår. När inventeringen är klar sammanställer vi objekten samt koordinerar och samråder dessa med tågbolagen. De större banarbetena fastställs i Järnvägsnätsbeskrivningen ett år innan tågplanens trafikstart. Banarbetsplanen Banarbeten som inte kategoriseras som större arbeten ansöks cirka två månader efter att Järnvägsnätbeskrivningen fastställts, samtidigt som tågbolagen ansöker om sina önskade tåglägen. När alla ansökningar är inne sammanställs objekten och vi för dialoger med tågbolagen för att ta hänsyn till deras önskemål om tågläge och behovet av underhåll på järnvägen. Vid den årliga fastställelsen av tågplanen beskrivs banarbetena i Banarbetsplanen. Där beskrivs var och när spåren är reserverade för trafikpåverkande banarbeten. Revisionsplanering När en tågplan tagits i bruk finns det under året fyra perioder för att detaljplanera banarbetsplanen, så kallad revisionsplanering. Revisionsplaneringen ger en successiv produktionsplanering, detta för att få en överblick och det hjälper också tågbolagen att i god tid göra de anpassningar som krävs. När en tågplan tagits i bruk detaljplaneras banarbetsplanen under flera revisionsmöten under året, resultatet blir ett utskick, så kallat revisionsutskick, som ges ut fyra gånger per år. Revisionsplanering används för att komma överens om hur trafikvolymen ska anpassas till banarbetet, till exempel genom reducering och/eller inställelser av tåg. Banutnyttjandeplanen Banutnyttjandeplanen är en specifik produktionsplan där den färdiga banarbetsplanen ingår. Den beskriver kapacitetsbehovet för banarbeten i detalj och uppdateras varje vecka. Den uppdaterade versionen överlämnas till Trafikverkets trafikledningspersonal som använder den i sitt dagliga arbete. I Banutnyttjandeplanen hanteras även banarbeten som inte har trafikal påverkan och som ansöks tidigast 8 veckor innan arbetet påbörjas.