Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Hjulskadedetektor. Foto Schenck.

Detektorer i järnvägsanläggningen

Med detektorer upptäcks fordonsskador som kan orsaka urspårningar, riva ner kontaktledningar och skada banan eller fordonen.

Stationära fordonsdetektorer finns längs banorna i form av strömavtagardetektorer, varmgångs- och tjuvbromsdetektorer och hjulskadedetektorer. Det finns ungefär 190 detektorer, och du hittar dem på kartan i högerkolumnen.

I fokus

Det här fokuserar vi på under 2017–2018:

  • utvärdering av pilotanläggningar för nya typer av varmgångs-, tjuvbroms- samt hjulskadedetektorer.
  • utökat samarbete med järnvägsföretagen för återkoppling och analys efter tåglarm.
  • TSD anpassning av varmgångsdetektering.
  • reinvestering av äldre detektorer av typen SERVO/SATT".

Teknisk kontroll av fordon

Tjänsten "Teknisk kontroll av fordon", DPC, erbjuder utökad funktionalitet och verktyg för hantering av detektorinformation. Tjänsten ger möjlighet att ta del av, söka i och sortera de mätvärden som registrerats i samband med de egna fordonens detektorpassager.

Trafikverket lagrar informationen i två år, men den kan även hämtas för lagring i egna system.
Teknisk kontroll av fordon, DPC