De index som vi redovisar speglar utvecklingen av fordonshastigheter exklusive effekter av lokala åtgärder för att påverka hastigheterna. Sådana lokala åtgärder kan vara omskyltning av hastigheter och etablering av ATK-sträckor. Det begränsade urvalet om 83 mätplatser på riksnivå (och ännu färre på regionnivå) kan inte förväntas fånga upp effekter av sådana åtgärder på ett riktigt sätt.
Berörda mätplatser lyfts därför tillfälligt ur systemet när åtgärder sker. Indexen kan däremot återspegla hastighetsförändringar som beror av generella åtgärder som berör alla trafikanter, till exempel höjda bötesbelopp.
Indexen speglar på nationell nivå i första hand utvecklingen i de 83 mätplatserna och på regional nivå utvecklingen i de mätplatser som representerar den aktuella regionen eller regionsgrupperingen (exempelvis norr/mitt).
Anledningen till sammanslagningen i regionsgrupperingar är att antal mätstationer inom berörda regioner bedöms vara för få för att ge en rättvisande bild av utvecklingen på regionnivå. Någon vetenskapligt grundad generaliserbarhet till hela det statliga vägnätet finns inte. Indexen har dock hittills visat sig ha en god följsamhet mot andra mätningar.