Samgods Dela Kontaktuppgifter Facebook Google LinkedIn Twitter Petter Hill Förvaltare Tel: 010-123 75 09 Trafikverket Har du frågor om innehållet på sidan? Vi kan svara måndag–fredag klockan 8.00–16.00. För trafikinformation och akuta fel som kräver omedelbar åtgärd, har vi öppet dygnet runt. Tel: 0771-921 921 Meddelande: * Din e-postadress: Ange din e-postadress om du vill att vi ska skicka svar till dig. Vi samlar in personuppgifter för att kunna hantera ditt ärende. Läs mer om hur Trafikverket hanterar dataskyddsförordningen, GDPR.GDPR Hoppa till: Samgods är ett nationellt modellsystem för trafikslagsövergripande analyser och prognoser för godstransporter. Samgodsmodellens senaste version heter Samgods 1.2 och den ersätter tidigare versioner av modellen. Modellen levereras med ett basår 2017 och ett prognosår 2040. Användningsområde Tänkbara användningsområden för Samgodsmodellen är policyanalyser och stråkanalyser samt effektbedömningar av infrastrukturåtgärder, inklusive samhällsekonomiska bedömningar och kalkyler. Samgods modellerar nationell nivå med transportlösningar för import, export och transit. Modellen hanterar också inrikes transporter mellan kommuner. Ambitionen är att i framtiden även modellera regional nivå. Vill du göra analyser med hjälp av Samgodsmodellen? Kontakta Trafikverket så upprättar vi ett användaravtal och du kan ladda ned modellen. Användaravtalet är kostnadsfritt och har som funktion att förbättra informationsutbytet mellan Trafikverket och användarna. För att kunna köra modellen behövs externa programvaror som kräver licens. Kommande utveckling För närvarande utvecklas Samgodsmodellen bland annat för att förbättra möjligheten att använda modellen i samhällsekonomiska kalkyler. För en mer övergripande bild av utvecklingen av Samgodsmodellen, se Trafikverkets plan för utveckling av samhällsekonomiska modeller och verktyg. Förvaltning Trafikverket och Sjöfartsverket äger gemensamt Samgodsmodellen, men Trafikverket förvaltar och ansvarar för vidareutvecklingen. Utvecklingen av modellen drivs av GTM-gruppen vid Trafikverket. Ledande svenska och internationella forskare och konsulter stödjer arbetet.