Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Bessy och Besiktningsplan

Bessy och Besiktningsplan är två it-stöd för att planera och utföra besiktningar av Trafikverkets fasta järnvägsanläggningar.

Bessy

Bessy är ett it-stöd för att genomföra säkerhets-, underhålls- och övertagandebesiktning av Trafikverkets fasta järnvägsanläggningar. För att kunna använda Bessy krävs en pc, och eventuellt en handdator, där systemet är installerat på båda enheterna. Som handdatorenhet använder du en väder- och stöttålig mobiltelefon. Den ska ha pekskärm och operativsystemet Windows mobile 6.1 till 6.5. Via Bessy Mobile kan du att synka och arkivera besiktningsinformation direkt från spåret.

Besiktningsplan

It-stödet Besiktningsplan använder du tillsammans med Bessy, som är it-stödet för själva genomförandet av säkerhets- underhålls- och övertagandebesiktning. Besiktningsplan visar att besiktningar skall göras och när de är utförda. I Besiktningsplan kan man även mäta besiktningsgraden av anläggningar, det vill säga i vilken omfattning man följt regelverket för besiktningstyperna. Planeringen utförs för varje bandel och den löper över 12 månader.

Frågor om Besiktning, BESSY och Besiktningsplan

Vänd er i första hand till er Besiktningsansvarige.

Felanmälan

Görs ovan under "Kontakta oss"

Bakgrund: När man besiktigar portalhöjd plankorsning i Bessy så kopieras portalhöjderna man mätt automatiskt över från Bessy till BIS. Om det blivit en besiktningsanmärkning, som sedan åtgärdats, så finns den gamla portalhöjden kvar i BIS. Rekommenderat arbetssätt: För att uppdatera data i BIS så kan man utföra en ny besiktning med Bessys formulär portalhöjd plankorsning. Mätningarna kan utföras av samma person som åtgärdat besiktningsanmärkningen.

Punkt 1. Skarvöppning

Råd

Om skarvöppningarna är otillåtet stora under sommarmånaderna maj–augusti, så överväg högre prioritet. Motivering: om skarvöppningarna är otillåtet stora under sommarmånaderna maj–augusti så kommer de, så snart det blir kallare, att bli ännu större.

Om skarvöppningarna är otillåtet små under vintermånaderna september–april, så överväg högre prioritet. Motivering: om skarvöppningarna är otillåtet små under vintermånaderna september–april, så kommer de, så snart det blir varmare, att bli ännu mindre.

Prioritet Akut och V

För de rälslängder och rälstemperaturer som är inramade i tabellen nedan så sätt prioritet akut om sträckan överskrider 80 m. I övriga fall sätt prioritet vecka. Förtydligande: det inramade i tabellen är märkt ”Akut”, vilket kan vara missledande. Man bör sätta prioritet akut om sträckan överskrider 80 m, i övriga fall vecka. Med ”om sträckan överskrider 80 m” menas att samtliga skarvar på en sträcka av mer än 80 meter ligger utanför toleransen åt så att säga samma håll, det vill säga antingen är varje skarv otillåtet liten, eller varje skarv otillåtet stor. Sträckan 80 m kan ha olika antal skarvar, beroende på rälslängd.