Logga in
Logga in

Projekt i Västerbottens län

Här hittar du våra pågående och planerade byggprojekt i Västerbottens län.

Innehåll - Projekt i Västerbottens län

Väg E12 är en för regionen en mycket viktig transportled för tunga och långväga transporter. Portbron, cirka 4 km söder om Hemavan klarar inte den framtida nya bärighetsklassen BK 4 och ska därför förstärkas.

Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs E12, mellan Norrlunda och infarten till Lyckans fritidsområde Betseledammen. I dag tvingas fotgängare och cyklister färdas på samma väg som biltrafik.

Målet med projektet är att minska antalet viltolyckor längs med E12, Norra Länken.

Trafikverket planerar för en gång- och cykelbro med anslutande gång- och cykelväg över Vindelälven i Vännäsby för att förbättra trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.

Trafikverket ska bygga om sträckan Broänge–Daglösten på E4 till mötesfri väg. Vägen blir utformad som 2+1 väg med omkörningssträckor och mitträcke.

Vi planerar att bygga om sträckan Daglösten-Ljusvattnet till mötesfri väg. Vägen blir utformad som 2+1 väg med omkörningssträckor och mitträcke.

Vi bygger om E4 mellan Djäkneboda-Bygdeå till mötesfri väg, 2+1 väg, med omkörningssträckor och mitträcke. Den totala sträckans längd är cirka 9 km.

Trafikverket planerar att bygga en ny rastplats utmed E4:an mellan Sikeå och Gumboda i norrgående riktning.

Trafikverket planerar att bygga en mötesseparerad väg med mitträcke mellan Grimsmark-Broänge för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten.

Vi planerar att bygga om hela sträckan till mötesfri landsväg 2+1 med omkörningssträckor och mitträcke. Vägen kommer att bli 14 meter bred.

Sträckan som ligger längs E4 i Västerbotten planeras att byggas om till mötesfri väg. Det blir 2+1 väg med omkörningssträckor och mitträcke.

Vi bygger om till mötesfri väg, 2+1, med omkörningssträckor och mitträcke. Vägen kommer att bli 14 meter bred.

Polisen måste, för att klara av EU-direktiv och Transportstyrelsens föreskrifter, uppgradera den tekniska utrustningen på ett antal kontrollplatser runt om i Sverige. Kontrollplatsen Sävar nord utanför Umeå är en av dem.

Vi planerar att bygga en trafikplats i korsningen mellan E4 och väg 651/667 i Sikeå för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten.

Trafikverket ska bygga två planfria passager i form av faunabroar över E4 i Västerbotten, där vilt och ren kan passera.

Vi planerar att bygga en cirkulationsplats i korsningen mellan E4 och väg 352 (Björnavägen) i Örnsköldsvik.

Trafikverket planerar för en upprustning av väg E45 genom Dorotea, för att skapa en attraktiv tätort med ökad trafiksäkerhet, ökad tillgänglighet och en trygg miljö för oskyddade trafikanter.

Vi bygger om stationsområdet på Umeå Östra station med förlängning av befintliga plattformar på spår 1 och lägger in två nya växlar för att möjliggöra för en kapacitetshöjning på driftplatsen.

Fordonstrafiken genom centrala Umeå orsakar både trafikproblem och dålig luft. Lösningen är en ny ringled runt Umeå. Idag är två tredjedelar av ringleden färdig och den sista delen, Västra länken (ny E12) byggs.

Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg i Kittelfjäll. Det gör vi för att förbättra trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.

Vi planerar att förlänga gång- och cykelvägen längs väg 353 från Bjurholms tätort fram till vägen mot Lagnäset. Det gör vi för att förbättra trafiksäkerheten för gående och cyklister.

Vi vill förbättra trafiksäkerhet och framkomlighet på väg 363 mellan Vindeln och Umeå. På så sätt blir sträckan säkrare för oskyddade trafikanter och bättre för pendlingstrafiken.

Väg 364 sträcker sig från Umeå till Skellefteå, via Botsmark och Burträsk och den del som avses i projektet är sträckan mellan Lappvattnet och korsningen till väg 774.

Bron längs väg 372, Järnvägsleden i Skelleftehamn ska bytas ut för att få högre bärighetsklass.

Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs med väg 522 mellan Sörmjöle och Åheden. Det gör vi för att förbättra trafiksäkerheten för de oskyddade trafikanterna.

Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 523 i Stöcke. Syftet är att förbättra trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.

Vi planerar att stabilisera slänterna längs väg 555 i Brännland. Det gör vi för att öka säkerheten för trafikanterna  längs sträckan.

Vi planerar att förbättra och förstärka väg 620 mellan Vindeln och Buberget för att öka bärigheten och framkomligheten.

Utanför Baggböle i Umeå kommun finns en ca 500 meter lång sträcka av väg 632 som löper över instabil mark i närheten av en lång slänt och en ravin mot Umeälven.

Under sommaren 2022 kommer vi att utföra beläggningsarbeten på Holmön. Vägarna som blir berörda är 655, 656, 656.1, 658 samt 659. Arbetet kommer att utföras med hänsyn till vägarnas natur- och kulturvärden.

Vi kommer att asfaltera om väg 685 och i samband med detta kommer vägen att målas med breda vägrenar, så kallad bygdevägsmålning. Syftet är att fotgängare och cyklister ska få en tydligare och bättre vägmiljö.

Väg 774 som är en viktig kommunikationsled uppvisar många olika typer skador. Vi planerar därför att förstärka vägen och höja bärigheten.

Trafikverket planerar att utföra förstärkningsåtgärder på bron över Bjurselebäcken för att öppna upp bron och väg 791 för framtida tyngre trafik. Bron som byggdes 1921 kommer att behålla sitt ursprungliga utseende.

Två riskområden har identifierats längs väg 791 i Krångfors, Skellefteå kommun. Vi planerar att flytta vägen för det ena området.

Bron över Kvällån ligger längs väg 90 ca 1,5 km sydöst om Åsele centrum. Idag uppfyller inte den befintliga bron de högsta bärighetskraven (BK4), därför bygger Trafikverket en ny bro.

Vi planerar att förstärka väg 923 och 925 mellan Svanabyn och Lavsjö så att den får bärighetsklass BK4. Detta för att transporter ska kunna ta sig fram på ett säkert sätt på vägen.

Bron över Klockarvägen ska bytas ut för att få högre bärighetsklass. Delar av Klockarvägen kommer stängas av under ett års byggtid.