Projekt i Västerbottens län
Här hittar du våra pågående och planerade byggprojekt i Västerbottens län.
Innehåll - Projekt i Västerbottens län
E12, Norrlunda-Betseledammen, gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs E12, mellan Norrlunda och infarten till Lyckans fritidsområde Betseledammen. I dag tvingas fotgängare och cyklister färdas på samma väg som biltrafik.
E12, Vindelälven vid Vännäsby, gång- och cykelbro
Trafikverket planerar för en gång- och cykelbro med anslutande gång- och cykelväg över Vindelälven i Vännäsby för att förbättra trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.
E4, Broänge-Daglösten, mötesfri väg
Trafikverket ska bygga om sträckan Broänge–Daglösten på E4 till mötesfri väg. Vägen blir utformad som 2+1 väg med omkörningssträckor och mitträcke.
E4, Daglösten-Ljusvattnet, mötesfri väg
Vi planerar att bygga om sträckan Daglösten-Ljusvattnet till mötesfri väg. Vägen blir utformad som 2+1 väg med omkörningssträckor och mitträcke.
E4, Djäkneboda-Bygdeå, mötesfri väg
Vi har byggt om E4 mellan Djäkneboda-Bygdeå till mötesfri väg, 2+1 väg, med omkörningssträckor och mitträcke. Den totala sträckans längd är cirka 9 km.
E4, Granberget, rastplats
Trafikverket bygger en ny rastplats utmed E4:an mellan Sikeå och Gumboda i norrgående riktning.
E4, Grimsmark-Broänge, mötesfri väg
Trafikverket planerar att bygga en mötesseparerad väg med mitträcke mellan Grimsmark-Broänge för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten.
E4, Gumboda-Grimsmark, mötesfri väg
Vi planerar att bygga om hela sträckan till mötesfri landsväg 2+1 med omkörningssträckor och mitträcke. Vägen kommer att bli 14 meter bred.
E4, Ljusvattnet-Yttervik, mötesfri väg
Sträckan som ligger längs E4 i Västerbotten planeras att byggas om till mötesfri väg. Det blir 2+1 väg med omkörningssträckor och mitträcke.
E4, Sikeå-Gumboda, mötesfri väg
Vi bygger om till mötesfri väg, 2+1, med omkörningssträckor och mitträcke. Vägen kommer att bli 14 meter bred.
E4, Sävar Nord, ny kontrollplats
Polisen måste, för att klara av EU-direktiv och Transportstyrelsens föreskrifter, uppgradera den tekniska utrustningen på ett antal kontrollplatser runt om i Sverige. Kontrollplatsen Sävar nord utanför Umeå är en av dem.
E4, trafikplats Sikeå
Vi bygger en trafikplats i korsningen mellan E4 och väg 651/667 i Sikeå för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten.
E4, Västerbotten, faunabroar stora däggdjur
Trafikverket bygger två planfria passager i form av faunabroar över E4 i Västerbotten, där vilt och ren kan passera.
E45, Storgatan i Dorotea, tätortsupprustning
Trafikverket har startat upprustningen av väg E45 genom Dorotea, för att skapa en attraktiv tätort med ökad trafiksäkerhet, ökad tillgänglighet och en trygg miljö för oskyddade trafikanter.
E45/väg 360, Vilhelmina, byte av tre broar över Vojmån
Vi planerar att byta ut tre befintliga broar på E4 och väg 360 över Vojmån i närheten av Vilhelmina. Detta gör vi för att förbättra framkomligheten och öka trafiksäkerheten.
Umeåprojektet, Västra länken
Fordonstrafiken genom centrala Umeå orsakar både trafikproblem och dålig luft. Lösningen är en ny ringled runt Umeå. Idag är två tredjedelar av ringleden färdig och den sista delen, Västra länken (ny E12) byggs.
Väg 679, Laduänge, riskreducerande åtgärd
Vi ska säkra vägen i Laduänge genom att åtgärda två vägtrummor vid Ängesbäcken.
Väg 1088, Kittelfjäll, gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg i Kittelfjäll. Det gör vi för att förbättra trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.
Väg 353, Lagnäset, gång- och cykelväg
Vi planerar att förlänga gång- och cykelvägen längs väg 353 från Bjurholms tätort fram till vägen mot Lagnäset. Det gör vi för att förbättra trafiksäkerheten för gående och cyklister.
Väg 363, Pendlingsstråket Vindeln–Umeå, trafiksäkerhetsåtgärder
Vi vill förbättra trafiksäkerhet och framkomlighet på väg 363 mellan Vindeln och Umeå. På så sätt blir sträckan säkrare för oskyddade trafikanter och bättre för pendlingstrafiken.
Väg 364 delen väg 774-Ljusrotet, upprustning av väg
Väg 364 sträcker sig från Umeå till Skellefteå, via Botsmark och Burträsk och den del som avses i projektet är sträckan mellan Lappvattnet och korsningen till väg 774.
Väg 372, Skelleftehamn, brobyte
Bron längs väg 372, Järnvägsleden i Skelleftehamn ska bytas ut för att få högre bärighetsklass.
Väg 522, Sörmjöle–Åheden, gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs med väg 522 mellan Sörmjöle och Åheden. Det gör vi för att förbättra trafiksäkerheten för de oskyddade trafikanterna.
Väg 523, Stöcke, gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 523 i Stöcke. Syftet är att förbättra trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.
Väg 555, Brännland, trafiksäkerhetsåtgärder/ riskreducering
Vi stabiliserar slänten längs väg 555 i Brännland. Det gör vi för att öka säkerheten för trafikanterna längs sträckan.
Väg 591, bro över Viskasundet, Fredrika
Vi planerar att byta ut bron på väg 591 över Viskasundet i Fredrika. Bärighetsklassen för den nya bron kommer att höjas till BK4, för att tåla fler och tyngre fordon.
Väg 620, Vindeln-Buberget, bärighetsåtgärder
Vi planerar att förbättra och förstärka väg 620 mellan Vindeln och Buberget för att öka bärigheten och framkomligheten.
Väg 632, Baggböle, ny väg
Utanför Baggböle i Umeå kommun finns en ca 500 meter lång sträcka av väg 632 som löper över instabil mark i närheten av en lång slänt och en ravin mot Umeälven.
Väg 685, Täfteå - Täfteböle, bygdevägsmålning
Vi kommer att asfaltera om väg 685 och i samband med detta kommer vägen att målas med breda vägrenar, så kallad bygdevägsmålning. Syftet är att fotgängare och cyklister ska få en tydligare och bättre vägmiljö.
Väg 774, Skellefteå flygplats-Orrbäcken, förstärkning av väg
Väg 774 som är en viktig kommunikationsled uppvisar många olika typer skador. Vi planerar därför att förstärka vägen och höja bärigheten.
Väg 791, Krångfors, ny väg
Två riskområden har identifierats längs väg 791 i Krångfors, Skellefteå kommun. Vi planerar att flytta vägen för det ena området.
Väg 90, bro över Kvällån, Åsele
Bron över Kvällån ligger längs väg 90 ca 1,5 km sydöst om Åsele centrum. Idag uppfyller inte den befintliga bron de högsta bärighetskraven (BK4), därför bygger Trafikverket en ny bro.
Väg 923/925, Svanabyn–Lavsjö
Vi planerar att förstärka väg 923 och 925 mellan Svanabyn och Lavsjö så att den får bärighetsklass BK4. Detta för att transporter ska kunna ta sig fram på ett säkert sätt på vägen.
Väg 95, Järnvägsleden, Skellefteå, brobyte
Bron över Klockarvägen ska bytas ut för att få högre bärighetsklass. Delar av Klockarvägen kommer stängas av under ett års byggtid.