Logga in
Logga in

Projekt i Norrbottens län

Här hittar du våra pågående och planerade byggprojekt i Norrbottens län.

Innehåll - Projekt i Norrbottens län

För att öka trafiksäkerheten och tillgängligheten i Abisko ska Trafikverket bl. a bygga nya busshållplatser.

Vägen mellan Avvakko och Lappeasuando är smal och har dålig standard. För att öka trafiksäkerheten och tillgängligheten ska vägen byggas om till mötesfri väg.

Trafikverket planerar att bygga en ca 1,5 km lång gång- och cykelväg längs E10 genom Gyljen, Överkalix kommun.

Vi planerar att bygga om sträckan Kauppinen-Kiruna till mötesfri väg. Ombyggnationen innefattar även gång- och cykelväg, och faunapassager.

Vi har byggt en ny sträckning av E10 förbi Kiruna.

Boliden tänker utöka dagbrottsgruvan i Aitik i Gällivare kommun. Utökningen innebär att E10 måste flyttas.

Vägen mellan Morjärv och Västra Svartbyn är smal och har dålig standard. Planering pågår för att bygga om till mötesfri väg.

Trafikverket planerar att bygga en cirkulationsplats vid Nuolajärvi i Gällivare. Syftet med projektet är att öka trafiksäkerheten och säkerställa framkomligheten.

Vi planerar för en ny rastplats i anslutning till E10 i Kiruna.

Vi ska bygga en faunabro över E10 samt ett viltstängsel längs E10 mellan Töre och Morjärv, en sträcka på ca 15 km.

Vi planerar att bygga en planskild faunapassage över E4 öster om Sangis vid Bredviksheden. Det gör vi för att minska vilt- och renolyckorna samt öka trafiksäkerheten längs sträckan.

Den nya bron över Kalix älv i Kalix har byggts för att klara lastbilar upp till 74 ton, jämfört med dagens 64 ton. Bygget startade sommaren 2019.

På sträckan genom Börjelslandet bygger vi en mötesfri väg för att öka trafiksäkerheten. Vi bygger även en gång- och cykelport med anslutande vägar för att oskyddade trafikanter ska ha en säker passage under E4.

Vi planerar att bygga en planskild faunapassage över E4 väster om Kalix vid Raggdynan. Det gör vi för att minska vilt- och renolyckorna samt öka trafiksäkerheten längs sträckan.

För att säkerställa en tryggare trafiksituation vid korsningen i Rosvik Södra ska korsningen byggas om till en planskild trafikplats.

Vi bygger om vägsträckan mellan Salmis och Haparanda till mötesfri väg, för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten.

Vi bygger en ny trafikplats på E4 i höjd med Hortlax. Målet är att öka trafiksäkerheten och tillgängligheten för trafikanterna i området.

Vi planerar att bygga en ny pendlarparkering vid trafikplats Persön för att förbättra möjligheten för kombinationsresor med buss och cykel.

Trafikverket kommer att utföra bullerskyddsåtgärder och anlägga viltstängsel på E4:an mellan Åkroken och Rolfs.

Vi planerar att bygga en ny parallellväg för att underlätta vardagspendling med cykel och för att flytta långsamtgående fordon från E4 mellan Öjebyn och Norrfjärden.

Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg E45 för att skapa en bättre och säkrare miljö för gående och cyklister.

Vi planerar att bygga för att skapa en bättre trafikmiljö med ökad trafiksäkerhet längs E45 genom Porjus.

Vi planerar för att bygga en ekodukt, en bro för stora däggdjur, över Malmbanan i Kiruna kommun. Syftet är att minska barriäreffekterna och underlätta för renskötsel i området.

För att öka kapaciteten för både person- och godståg förlängs Sikträsk bangård för att möjliggöra möten med 750 meter långa tåg.

För att öka kapaciteten för både person- och godståg ska Gammelstads driftplats förlängas så att 750 meter långa malmtåg kan mötas där.

Järnvägsbron Kulleporten på Malmbanan mellan Gällivare och Koskullskulle behöver bytas ut. Bron går över Sommarvägen i Gällivare.

Vi planerar att förlänga bangården i Nattavaara, en del av Malmbanan. Det gör vi för att öka kapaciteten för både person- och godståg samt för att skapa effektivare tågmöten.

Trafikverket moderniserar och digitaliserar järnvägen i Sverige. Förberedelser och arbeten görs bl.a. för ett nytt signalsystem, ERTMS, European Rail Traffic Management System.

Det finns en stor efterfrågan på ökad kapacitet längs Malmbanan och genom att förstärka banan för tyngre tåg kan mer gods transporteras utan att antalet tåg ökar.

Luleå hamn ska anpassas för att kunna ta emot större fartyg vilket ska leda till effektivare sjötransporter.

Vi arbetar med en järnvägsplan för en ny järnvägsstation med tillhörande spårdragning i Kiruna för persontrafik. Vi har nu tagit ställning i fråga om placeringen av stationen.

Vi byter ut vägtrummor i Torne och Kalix älvars avrinningssystem. Det gör vi för att få bort det vandringshinder som vattendragen utgör idag.

Vi förstärker väg 356 för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten. Vägen mellan Åskogen och Degerselet är i behov av förstärkning för att klara tunga transporter året om.

Väg 373 mellan Svensbyn och Vitsand i Piteå kommun är smal och har bitvis låg standard. För att förbättra trafiksäkerheten breddar därför Trafikverket vägen, bygger mitträcken samt en gång- och cykelväg.

Vi planerar för bärighets- och trafiksäkerhetsåtgärder på sträckan Alvik-Selet samt en gång- och cykelväg mellan Alvik och Långnäs.

Bron över Dainaksundet i Arjeplogs kommun har nått sin tekniska livslängd och ska bytas ut mot en ny.

För att skapa ett säkrare trafiksystem och en attraktiv tätort åtgärdar Trafikverket Väg 671 (del av Nyvägen, Storgatan och Stationsgatan) i Älvsbyn. En sträcka på 1,2 km.

Vi bygger om vägen på sträckan mellan Ryssbält och Pålänge i Kalix kommun för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten.

Vi förstärker vägen mellan Kalix och Björkfors. Upprustningen ska öka framkomligheten och trafiksäkerheten.

Vi planerar att byta ut bron på väg 818 över Råneälven i närheten av Nattavara. Väg 818 är en viktig transportled i regionen och bron behöver bytas ut för att klara av tyngre fordon.

Väg 841 mellan Haapakylä och Kivijärvi är viktig för skogsindustrin. Vägen har tjälskador och behöver förstärkas. Det kommer innebära att trafiksäkerheten och framkomligheten ökar.

Vi planerar att förstärka sträckan Kivijärvi-Korpilombolo för att uppnå högsta bärighetsklass och förbättrad framkomlighet.

Väg 867 mellan Talinen och Vuostokangas är en transportlänk mellan väg 394 i söder och väg 395 i norr. Vägen har i dag dålig ytbeläggning, omfattande bärighetsskador och behöver rustas upp för att öka framkomligheten.

Trafikverket har byggt en gång- och cykelväg mellan Älvsbyn och Korsträsk, längs med väg 94 för att förbättra trafiksäkerheten, framkomligheten och tillgängligheten för oskyddade trafikanter.

Trafikverket ska bygga en cirkulationsplats med ordnade passager för oskyddade trafikanter vid Gäddviksbron. På så sätt förbättrar vi säkerheten och framkomligheten för alla trafikanter.

För att öka trafiksäkerheten och framkomligheten har vi byggt om sträckan Södra Sunderbyn-Sävast till mötesfri väg.

I Lillån i Överkalix kommun påverkas fiskbeståndet negativt på grund av den damm som finns i åns inlopp. Vi planerar därför att riva dammen och byta bron.