Projekt som sträcker sig över flera län
Här hittar du alla våra pågående och planerade byggprojekt som sträcker sig över fler än ett län.
Innehåll - Projekt som sträcker sig över flera län
Dalabanan Uppsala Norra–Avesta Krylbo
Vi förbättrar järnvägen mellan Uppsala och Avesta Krylbo.
Dubbelspår Hallsberg–Degerön
Vi bygger ut järnvägen till dubbelspår. Det är ett viktigt steg mot effektivare och mer hållbara godstransporter. Kapacitetsökningen innebär också en fördel för persontrafiken, eftersom fler tåg ryms på spåren.
E14, Ånge-Bräcke
Vi ska bygga om den cirka tre mil långa sträckan på E14 mellan Ånge och Bräcke till en mötesfri väg. Ombyggnationen är ett utvecklingsprojekt som ska testa hur en 2+1 väg kan utformas på lågtrafikerade sträckor.
E18, Kristinehamn–Karlskoga, faunapassager
Vi utreder hur vi kan minska barriäreffekten för klövvilt på E18 mellan Kristineham och Karlskoga och därmed öka säkerheten för både djur och trafikanter.
Hässleholm–Älmhult
Trafikverket moderniserar kontaktledningssystemet på Södra stambanan i Skåne och Kronoberg. När det är klart år 2026 ökar driftsäkerheten och trafiken kan rulla mer tillförlitligt.
Högsjö Västra, förbigångsspår
Vi bygger två nya förbigångsspår utanför Högsjö. Förbigångsspåren ger plats för fler tåg på järnvägen. Därmed kan fler resenärer färdas på sträckan och vi kan transportera mer gods.
Norrbotniabanan
Vi bygger Norrbotniabanan, en ny järnväg mellan Umeå och Luleå för snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter. Vi bygger nya möjligheter.
Nya signalsystemet ERTMS på sträckan Järna–Nyköping–Åby
Trafikverket moderniserar och digitaliserar järnvägen i Sverige. Förberedelser och arbeten görs bland annat för ett nytt signalsystem, ERTMS, European Rail Traffic Management System.
Nya signalsystemet ERTMS på sträckan Stenkumla–Mjölby
Trafikverket moderniserar och digitaliserar järnvägen i Sverige. Förberedelser och arbeten görs bland annat för ett nytt signalsystem, ERTMS, European Rail Traffic Management System.
Nya stambanor
I enlighet med regeringens beslut 22 december 2022 är planeringen av ett hoplänkat system av nya stambanor avslutad. Information om Ostlänken och Göteborg-Borås hittar du på respektive projekts webbsida.
Ostkustbanan dubbelspår
Vi planerar och utreder för dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall, en av Sveriges mest belastade järnvägssträckor.
Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg
Ostlänken gör det möjligt för fler, snabbare och smidigare resor. Fler människor får närmare till bostäder, studier och arbeten - samtidigt blir det mer plats på spåren för fler hållbara godstransporter i hela landet.
Skellefte- och Pitebanan, spårbyte etapp 2
Vi rustar upp delar av järnvägen mellan Piteå och Älvsbyn samt mellan Skellefteå och Bastuträsk. Det gör vi för att göra den mer driftsäker och lättare att underhålla.
Stambanan, driftplats Träskholm, Myrheden och Älvsbyn, byte av spårväxlar
Projektet omfattar byte av spårväxlar på tre driftplatser längs Stambanan genom övre Norrland. Berörda driftplatser är Träskholm, Myrheden och Älvsbyn. Totalt ska 6 spårväxlar bytas ut.
Sydostlänken
Vi planerar för en järnvägsförbindelse mellan Älmhult och Blekinge kustbana. Den nya järnvägen skapar förutsättningar för smidigare och mer hållbara transporter.
Viskadalsbanan, plankorsningsåtgärder
Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att förbättra trafiksäkerheten vid landets plankorsningar. Som ett led i det uppdraget planerar vi att stänga flera oskyddade järnvägsövergångar längs med Viskadalsbanan.
Väg 56, Sala-Heby, mötesfri väg
Vi ska bygga en mötesfri väg med mitträcke och omkörningssträckor för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten.
Väg 970/513, Anneberg–Lindome, gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 970/513 tillsammans med Kungsbacka kommun och Mölndals Stad. Syftet är att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Västra stambanan, Katrineholm–Hallsberg, växelbyte
Vi ska byta ett antal spårväxlar på Västra stambanan mellan Katrineholm och Hallsberg. Detta gör vi då de befintliga växlarna är gamla och har passerat sin tekniska livslängd.