Projekt i Västra Götalands län
Här hittar du våra pågående och planerade byggprojekt i Västra Götalands län.
Innehåll - Projekt i Västra Götalands län
almedal-boras
Vi ska byta kontaktledningsstoplar på sträckan Almedal–Borås. Det gör vi för att få en stabilare och mer tillförlitlig anläggning.
Bohusbanan, Stenungsund, nytt resecentrum
Tillsammans med Stenungsunds kommun planerar vi för ett nytt resecentrum närmare centrala Stenungsund. Detta för att underlätta kollektivt resande och minska järnvägens barriäreffekt i tätorten.
E20, Finngösa
Vi planerar att förbättra stabiliteten mellan motorvägen och Säveån och byta ut en vägtrumma under E20 vid Finngösa.
E20, Hasslerör–Vallsjön, faunapassager
Vi planerar att förbättra möjligheten för klövvilt (faunan) att passera över E20 mellan Hasselrör och Vallsjön och därmed minska barriäreffekten samt öka säkerheten för både djur och trafikanter.
E20, mötesfri väg Västra Götaland
Vi bygger ut E20 till mötesfri väg med mitträcke för tryggare och smidigare resor.
E20, Tollered–Ingared, gång- och cykelväg
Vi planerar för en ny gång- och cykelväg mellan Tollered och Ingared för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet.
E45, Järnvågen
Vi ska bygga in ramperna ner mot Götatunneln vid Järnvågsmotet. Detta för att möjliggöra Göteborgs kommuns planer på utveckling av området.
E45, Lilla Edet, cirkulationsplats Göta
För att öka trafiksäkerheten och förbättra framkomligheten bygger vi en cirkulationsplats i korsningen E45/Timmervägen i Lilla Edets kommun.
E45, Ånimskog–Åmål, mötesfri landsväg
Trafikverket planerar att bygga om E45, Ånimskog–Åmål, till mötesfri landsväg. Detta för att öka trafiksäkerheten på vägen.
E6 Nordreälvbron
På den 50 år gamla Nordreälvbron anläggs busskörfält. Samtidigt utförs nödvändiga underhållsåtgärder och renovering vilket ger ökad bärighet och en tystare bro. Nu är arbetena färdiga.
E6, Tingstadstunneln, underhållsarbete
Tingstadstunneln är gammal och sliten och måste totalrenoveras. Vi jobbar med ett tunnelrör i taget och räknar med att bli klara under 2023. Stor trafikpåverkan väntas.
E6.20 Hisingsleden och Halvors länk
Trafikverket bygger om den södra delen av Hisingsleden, på sträckan Vädermotet i syd till Björlandavägen i norr. Målet är att höja säkerheten för alla trafikslag och öka kapaciteten för godstrafik.
E6.21 Lundbyleden, Gator vid Backaplan samt Bohusbanan och Brunnsbo station
Vi bygger om tre trafikplatser på E6.21 Lundbyleden mellan Brantingsmotet och Ringömotet. Vi bygger om vissa gator vid Backaplan. Vi bygger ut Bohusbanan till dubbelspår och bygger en pendeltågsstation vid Brunnsbo.
E6.21, Eriksbergsmotet–Inlandsgatan
Vi planerar att bygga om Eriksbergsmotet för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten på Lundbyleden.
Göteborgs centralstation, renovering och tillgänglighetsanpassning av plattformar
Projektet omfattar renoveringsarbete på plattformarna mellan spåren 11-12, 13-14 och 15-16 på Göteborgs centralstation sommaren 2023. Två spår åt gången kommer att vara avstängda under perioden 26 juni till 20 augusti.
Hamnbanan
Hamnbanan, järnvägslänken för gods till och från Göteborgs hamn, är enkelspårig. För att klara den ökande efterfrågan av godstransporter på järnväg bygger vi ut delar av Hamnbanan till dubbelspår.
Kinnekullebanan, Gårdsjö–Håkantorp, plankorsningsåtgärder
Vi planerar för att öka säkerheten vid plankorsningar på sträckan Gårdsjö–Håkantorp. Det gör vi genom att stänga en del plankorsningar, uppgradera andra och i vissa fall bygga nya ersättningsvägar.
Olskroken planskildhet
Olskroken är en av de viktigaste knutpunkterna i det västsvenska järnvägssystemet. Ombyggnad till planskilda järnvägsspår är nödvändig för att öka framkomligheten och driftsäkerheten för tågtrafik till och från Göteborg.
Slussar i Trollhätte kanal
Dagens slussar är uttjänta 2030. Nya slussar uppfyller dagens behov och skapar förutsättningar för att i framtiden frakta mer gods sjövägen, vilket avlastar järnvägen och ger färre lastbilstransporter.
Upprustning av järnvägen i Borås
Trafikverket rustar upp och moderniserar järnvägen i Boråsområdet för att minska driftstörningar och skapa ett mer robust och tillförlitligt järnvägssystem.
Uppställningspår Lärje
I Lärje, strax norr om Göteborg, planerar vi att bygga nya uppställningsspår. Det gör att fler tåg kan trafikera järnvägen.
Uppställningspår Pilekrogen
I Mölndal, vid området Pilekrogen, planerar vi att bygga nya uppställningsspår. Det gör att fler tåg kan trafikera järnvägen.
Väg 1519, Sundholmen–Öxnevalla–Svansjö, förbättrad bärighet och brobyte
Vi påbörjar vägplan för att förstärka väg 1519, Sundholmen–Öxnevalla–Svansjö och ny bro över Viskan, för att höja trafiksäkerheten och öka bärighetsklassen.
Väg 1526, Torestorp, Solbergavägen–Skolbacken, gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 1526 tillsammans med Marks kommun. Syftet är att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 154, Ekbacken–Draglycke, gång- och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Svenljunga kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 154. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 156, Skoghem–Backadal, stigningsfält
Vi ska bredda vägen cirka 1,3 kilometer för att skapa ett stigningsfält, det vill säga ett extra körfält, i norrgående riktning för att möjliggöra omkörning av fordon.
Väg 156, Svenljunga tätort, trafikssäkerhetshöjande åtgärder
Vi bygger om för att förbättra trafikmiljön och öka trafiksäkerheten längs väg 156 i Svenljunga tätort.
Väg 160, Lövåsvägen–Rödbergsvägen, gång- och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Orust kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 160. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 160, Myggenäs–Sörbyvägen, gång- och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Tjörns kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 160. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 1614, Ubbhultsskolan–gården Ubbhult Kråkered
Vi planerar tillsammans med Marks kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 1614. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 164/172, korsningsåtgärd och gång- och cykelväg, Skåpakorset–Bengtsfors
Vi planerar en korsningsåtgärd vid väg 164/172 och en gång- och cykelväg längs väg 172. Det gör vi för att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert mellan samhällena.
Väg 165, Hällevadsholm–Tingvall, bärighets- och förstärkningsåtgärder
Vi planerar att bygga om väg 165, Hällevadsholm–Tingvall genom att förstärka och bredda vägen för att bibehålla bärigheten och öka trafiksäkerheten.
Väg 168 genom Tjuvkil
Trafikverket planerar att bygga om väg 168 genom Tjuvkil för att förbättra trafiksäkerheten särskilt för oskyddade trafikanter. Även framkomligheten för busstrafiken ska förbättras.
Väg 168, delen Ekelöv–Kareby
Trafikverket planerar en ny vägförbindelse mellan väg 168 och väg 574, med en ny trafikplats vid anslutningen till E6 och en planskild passage av Bohusbanan.
Väg 168, gång- och cykelväg Vävra–Tjuvkil
Vi bygger gång- och cykelväg mellan Vävra och Tjuvkil i Kungälvs kommun. Avsikten är att öka framkomligheten och trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter.
Väg 169/714, korsningen Rönnäng–Myggenäs
Vi har tagit fram en vägplan för ombyggnad av korsningspunkten mellan väg 169/714 vid gamla Myggenäs.
Väg 172, Härsängen, profiljustering, kurvrätning och breddning
Väg 172 vid Härsängen är i dag smal och har bitvis låg standard. Därför vill vi bland annat räta ut vägen, bredda den och göra den mer trafiksäker med bättre siktförhållanden.
Väg 1728, Dalstorp, tvärförbindelse
Vi planerar att bygga en väg mellan väg 1728 och väg 1726 vid Dalstorp i Tranemo kommun. Det gör vi för att avlasta centrala Dalstorp från tung trafik och förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på väg 1728.
Väg 178/740, cirkulationsplats, bussterminal och pendelparkering, Tegneby
Vi planerar att bygga en cirkulationsplats, en bussterminal och en pendelparkering vid korsningen mellan väg 178 och 740. Syftet är att förbättra trafiksäkerheten, framkomligheten och främja resande med kollektivtrafik.
Väg 1890, gång- och cykelväg mellan Lena skola och Postvägen
Vi planerar för en gång- och cykelväg längs väg 1890 mellan Lena skola och Postvägen. Vi gör det för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten för gående och cyklister.
Väg 190, Skiljebacken–Björredsvägen, gång- och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Göteborgs Stad att bygga en gång- och cykelväg längs väg 190. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 1900
Vi bygger om gamla E20 mellan Vårgårda och Alingsås till lokalvägstandard med vägrensseparering för gående och cyklister.
Väg 1937, Solåsvägen–Grankullevägen, gång- och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Lerums kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 1937. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 1939 Gråbovägen–Olstorpsvägen, cirkulationsplats och tillgänglighetsanpassning av hållplatser
Vi planerar att bygga om korsningen Gråbovägen/Olstorpsvägen för att skapa en säkrare trafikmiljö för oskyddade trafikanter. Vi planerar också för att bygga om två busshållplatser.
Väg 1957, Tiggarevägen–Norsesund station, trafiksäkerhetsåtgärder
Vi planerar tillsammans med Alingsås och Lerums kommun att utföra åtgärder längs väg 1957. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig på ett mer trafiksäkert sätt till och från Norsesunds station.
Väg 1968, Starrkärrsvägen–Prästalund, gång- och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Ale kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 1968. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 2183, Ed–Nössemark, bärighets- och förstärkningsåtgärder
Vi förbättrar bärigheten och stabiliteten på väg 2183, sträckan mellan Ed och Nössemark. Vi gör dessa åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på aktuell sträcka.
Väg 2504, Södra Härene – väg 2503
Vi planerar för att höja standarden på en del av väg 2504. Det gör vi för att öka framkomligheten och förbättra trafiksäkerheten.
Väg 26 Hassle kyrka–Sjötorp, gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 26. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 26, Stallsiken, planskild trafikplats
Vi bygger om cirkulationsplatsen vid Stallsiken till planskild trafikplats för att förbättra framkomligheten på väg 26.
Väg 2611, Filsbäck–Helde, gång- och cykelväg
HVi planerar tillsammans med Lidköpings kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 2611. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 2936, Åbrovallen–Ulvåker, gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 2936, tillsammans med Skövde kommun. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 41 Fritsla–Kråkered, mötesfri väg
Vi planerar att göra väg 41 mellan Fritsla och Kråkered till en mötesfri väg med mitträcke. Det innebär att våra trafikanter kan ta sig fram säkrare och smidigare.
Väg 41, Horred, kapacitets- och trafiksäkerhetshöjande åtgärder
Vi vill förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten på väg 41 genom Horred. På så sätt blir sträckan säkrare för oskyddade trafikanter och bättre för genomfartstrafiken.
Väg 41, Sundholmen–Björketorp, mötesfri väg
Vi planerar/bygger en mötesfri väg på sträckan mellan Sundholmen och Björketorp. Det innebär att våra trafikanter kan ta sig fram säkrare och smidigare.
Väg 46, Timmele och Trädet, trafiksäkerhetsåtgärder
Vi ska förbättra trafiksäkerheten längs med väg 46, genom Timmele och Trädet. Arbetet startar och färdigställs under 2023.
Väg 47/Östra vägen, åtgärder förbifart Grästorp
Vi planerar styra om trafiken så tunga transporter inte kör genom centrala Grästorp utan via väg 2561. Det gör vi för att öka framkomlighet, förbättra trafiksäkerhet för oskyddade trafikanter och minska bullerproblem.
Väg 49, Axvall–Varnhem, mötesfri landsväg
Trafikverket planerar att bygga ut väg 49 mellan Axvall och Varnhem till mötesfri landsväg. Syftet är att öka trafiksäkerheten, förbättra framkomligheten och vägens standard.
Väg 49, Norra Aspelundsvägen, cirkulationsplats
Vi ska bygga om en fyrvägskorsning till en cirkulationsplats vid väg 49/Norra Aspelundsvägen i Skövde.
Väg 49, Skövde–Igelstorp
Vi planerar att bygga om väg 49 mellan Skövde och Igelstorp till en mötesfri väg. Det gör vi för att förbättra trafiksäkerheten.
Väg 503, Spårhagavägen, Torredsvägen–Dammets byväg, gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 503 tillsammans med Mölndals Stad. Syftet är att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 523, Härskogsvägen, trafiksäkerhetsåtgärder
Vi vill öka trafiksäkerheten på Härskogsvägen mellan Stora Härsjön-Kullsjön och utreder möjliga åtgärder. Projektet kommer påverka vandringsleder i området.
Väg 527, Garverivägen–Basåsvägen, gång- och cykelväg
Vi bygger en gång- och cykelväg längs väg 527. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 535, Landvettervägen–Partillevägen
Vi bygger säkra passager för vilt och förbättrar trafikflödet längs Landvettervägen–Partillevägen för säkrare och smidigare resor.
Väg 542, Davids väg–hållplats Björröd, gång- och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Härryda kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 542. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 566, Björlanda kyrkväg–Björlanda kile
Vi planerar tillsammans med Göteborgs Stad att bygga en gång- och cykelväg längs väg 566. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 570, Tuvevägen–Kornhallsvägen, gång- och cykelväg
Vi planerar att bygga en gång- och cykelväg längs väg 570 mellan Tuvevägen och Kornhallsvägen, och då även bygga om två korsningar. Det gör vi för att öka trafiksäkerheten och förbättra möjligheten att pendla med cykel.
Väg 570/587, Gunnesby
Vi planerar för en ny bro över Bohusbanan på väg 587, en ny gång- och cykelväg samt bygga om korsningen mellan väg 570 och 587 till en cirkulationsplats.
Väg 678, Grohed–Bratteröd, mötesfri 2+1-väg
Vi planerar att bygga en mötesfri 2+1-väg mellan Bratterödsmotet och Grohed på väg 678.
Väg 679, Ammenäsvägen–Sundstrand, gång och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Uddevalla kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 679. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 721, delen cirkulation väg 721/723–Kollungsvägen, Utäng, gång- och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Tjörns kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 721. Syftet är att gående och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Väg 900, Hamburgsund–Slottet, gång- och cykelväg
Vi planerar tillsammans med Tanums kommun att bygga en gång- och cykelväg längs väg 900. Syftet är att fotgängare och cyklister ska kunna röra sig trafiksäkert genom samhället.
Västlänken
Västlänken är en järnväg i tunnel under centrala Göteborg som ger staden genomgående pendel- och regiontågtrafik. Tre nya stationer gör att du kan resa enklare, snabbare och med färre byten.
Västra Stambanan, Göteborg–Skövde, punktinsatser
Trafikverket gör en serie punktinsatser på Västra stambanan för att öka banans kapacitet, särskilt under högtrafik. Ett antal projekt pågår nu i olika faser.
Älvsborgsbron
Älvsborgsbron är nu över 50 år gammal. För att den ska klara ytterligare 50 år till utför vi en serie underhållsarbeten på och kring bron.